Sveriges största kundsatsning?
E.ON internutbildade alla i kundfokus
Elbranschens leverantörer figurerade ofta i media och hade generellt ett lågt förtroende från allmänheten under början på 2000-talet. På E.ON bestämde man sig för att ändra på det. De satsade på den kanske största utbildningsinsatsen i Sverige. Alla medarbetare i hela organisationen genomgick en utbildning i kundfokus.
Lena Gunnarsson var projektledare på E.ON för projektet Kundskap som pågick under tre år. Vi ställde henne några frågor:
Varför en sån jättesatsning?
”Vi vill att alla medarbetare ska ha kunden i fokus – varje dag. Kunderna ställer berättigade krav på oss och de kraven kommer bara att öka över tiden. Det är viktigt att alla vet hur de påverkar slutkunden och förstår betydelsen av det egna arbetet. Att vi ifrågasätter våra arbetssätt idag och ser till att de är kundfokuserade. Att alla gör medvetna val i vardagen, med kunden i åtanke. Det är en stor förändringsprocess i organisationen där utbildningen – som vi kallar Kundskap – var ett verktyg på vägen.”
Vad är utmaningarna?
Den femte utmaningen är uthållighet. Rom byggdes inte på en dag och vi kommer att behöva stötta cheferna i deras ansvar att hålla förändringsprocessen vid liv.”
Vad har Advantum bidragit med?
Ser ni några tidiga resultat?
“Den positiva responsen från chefer och medarbetare har varit långt över förväntan på själva utbildningen. Vi får rapporter om rutiner som ifrågasätts och ändras. Om goda exempel på saker vi gör bra inom E.ON som sprids i organisationen. Det finns en väldig kraft och ett stort engagemang att frigöra om man lyckas sätta snöbollen i rullning åt rätt håll . Kunden har blivit central i organisationen och det framgår i medarbetarundersökningen att ambassadörsskapet och stoltheten över att jobba för E.ON ökat markant. Vi börjar även se i våra kundundersökningar att nöjdheten och lojaliteten går upp och det är förstås glädjande eftersom det är vad hela utbildningen har syftat till.”
Framgångsfaktorer
- Förankra i ledningen. Ledningen och inte minst VD måste äga och driva processen med engagemang. Glöm inte heller alla andra chefer. Medarbetarens närmaste chef är viktig för att denne ska prioritera utbildningen.
- Sälj in projektet. Att vi hade pilotutbildingar på grupper som ansågs vara svårare att få engagerade och som efter pilotutbildningen tyckt det varit väldigt bra har hjälpt oss mycket.
- Engagera alla. Välj metoder som skapar engagemang, annars får du inget resultat.
- Var kundfokuserad själv. De som går utbildningen är dina kunder! Se till att de får ut bästa möjliga effekt av utbildningen.
- En bra projektorganisation som tydligt tar hand om de utmaningar som finns.
- Var uthållig i projektet. Att utbilda all vår personal tar tid och därför blir projekttiden lång.
Vad gjorde E.ON sen? Läs här om deras nästa projekt för att sätta kunden i fokus.